متوسط نرخ صادراتی برنج در ۱۰ ماهه امسال در شرایطی زیر ۳۵ هزار تومان محاسبه می شود که قیمت بازار داخلی برنج بالای این رقم بوده است

معمای ارزانی برنج صادراتی نسبت به بازار داخلی!

به گزارش قدس آنلاین، در شرایطی که داده های مرکز آمار از میانگین قیمت حدود ۴۵ هزار تومانی برنج ایرانی در بازارهای داخلی در ۱۰ ماه نخست امسال حکایت دارد، آمارهای گمرک بیانگر نرخ به طور متوسط کمتر از ۳۵ هزار تومان برنج صادراتی در این مدت است.

این موضوع هم راستا با فرضیه مطرح شده اخیر درخصوص تاثیر نظام دلالی برنج بر قیمت آن در بازارهای داخلی است. موضوعی که قیمت بازاری برنج را تا دو برابر قیمت برنج خریداری شده از کشاورزان رسانده است.

رشد آسانسوری قیمت برنج در ماه های اخیر، خبرساز شده است. قیمت این محصول داخلی در شرایطی به حدود ۹۰ هزار تومان هم رسیده که تا اواسط تابستان، نصف این مقدار یا کمتر بود. این ها در شرایطی است که میزان تولید برنج کشور در سال به بیش از ۲ میلیون تن و میزان مصرف به بیش از ۳ میلیون تن می رسد و ایران هر سال حدود یک میلیون تن برنج نیز وارد می کند، بنابراین اگرچه رشد قیمت برنج در اثر کمبود تولید داخل تا حدی طبیعی است؛ اما گزارش های اخیر نشان می دهد که نقش دلالی ها در بالا رفتن قیمت برنج کم نیست به طوری که طبق گزارش این صفحه در تاریخ ۲۴ بهمن، نمایندگان شهرهای شمالی در مجلس، قیمت خرید برنج از کشاورزان را بین ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان اعلام کرده اند.

در کنار همه این مسائل، گزارش دیروز خبرگزاری ایسنا به نقل از آمارهای گمرکی، آمارهای عجیبی از صادرات برنج ایرانی در سال جاری را نشان داد که به نوعی مؤید تاثیر سیستم دلالی داخلی بر قیمت توزیع این محصول در داخل کشور است.

بر این اساس، در ۱۰ ماه امسال، در مجموع ۱۷۳۱ تن برنج از کشور صادر شده است که البته با توجه به آمارهای تولید و مصرف کشور، زیاد نیست؛ اما نرخ صادراتی آن قابل توجه است. طبق این آمارها، در صادرات ۱۰ ماهه، متوسط قیمت ۱.۳۲ دلار بوده که اگر متوسط قیمت دلار در سال جاری را ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم، حدود ۳۳ هزار تومان می شود. یعنی تقریباً ۳۶ درصد قیمت این روزهای برنج.

با این حال، اگر بخواهیم رشد قیمت ماه های اخیر را تا حد ممکن از آمار فوق حذف کنیم، میزان صادرات برنج در ۹ ماه امسال حدود ۱۵۷۹ تن با قیمت متوسط هر کیلو ۱.۲۹ دلار بوده که حدود ۳۲ هزار و ۲۵۰ تومان می شود.

با برگشت به عقب تر نیز مشاهده می شود که در ۶ ماه امسال، ۹۴۸ هزار و ۶۴۰ کیلو برنج با متوسط قیمت هر کیلو ۱.۳۳ دلار صادر شده که ارزش حدود ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومانی را برای آن نشان می دهد.

در نتیجه همان طور که ملاحظه می شود، نرخ برنج صادراتی از قیمت بازار داخلی کمتر بوده و نشان می دهد که این کالا در داخل هدف سفته بازی قرار گرفته است. شاید بتوان تصمیم دیروز ستاد تنظیم بازار برای مشمول قیمت گذاری شدن برنج داخلی را در این راستا یعنی مقابله با حباب قیمتی برنج داخلی تعبیر کرد.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.